Georgeanne Kalweit, between Pop and Hopper – Dipinti tipicamente americani

Georgeanne Kalweit, between Pop and Hopper - dipinti tipicamente americani
Solitary pump

Georgeanne Kalweit is a singer, composer, and a painter, too. You can easily perceive her pictorial works as North American ones. In a broad sense, they feed on the formal and spiritual atmosphere of pop-hyper-realism. Indeed, some paintings dive into the true Pop by inserting some Pop’s iconic quotations in those compositions that are particularly complex, i.e. rich in forms and spatial plans.

Pop artist Kalweit, inspired by Hopper

In “Pocket Fans”: apart from the knives hanging perpendicularly (they would be in tune with Roy Lichtenstein‘s “Meat”), the large vase-shape in the center suggests the curves of Coca-Cola‘s bottle that fascinated Andy Warhol. In such works, Kalweit shows her compositional skills. She also produces more lyrical veiled paintings that are likely inspired by Edward Hopper. In those series Georgeanne represents  either characters or urban glimpses. When the subject is a character, the sense of loneliness is almost covered or mitigated by playful or coquettish poses.

Georgeanne Kalweit, between Pop and Hopper - dipinti tipicamente americani
Gran bar

As far as the urban glimpses are concerned, the loneliness becomes the absolute protagonist far beyond the somewhat metaphysical veil you find in Hopper’s artpieces. Just look at “Solitary Pump” and “Corner House” by Georgeanne. On a technical level, there is some naïve attitude that becomes cunning, at once. The artist makes no secret of it. On the contrary, she cultivates such presence,  even though not freely at all but in a conscious and responsible way.

Georgeanne Kalweit is an American and Italian citizen singer, artist, and translator.  Graduated from the Fine Arts Department of the University of Minnesota, Minneapolis, Minnesota, having studied Painting, Engraving, History of Contemporary and Renaissance Art.

For six months she participated in the Performance Art film “Cinderella” as the main performer. The film was promoted by the Minneapolis College of Art and Design, Minneapolis, Minnesota, and directed by Ericka Beckman. In the film there was also the participation of the artist Mike Kelly, an award-winner at the Whitney Museum of New York.


 

Dipinti tipicamente americani

Oltre al canto  – voce e composizione – Georgeanne Kalweit è artista anche con la pittura. Opere immediatamente riconoscibili come nord-americane. Si nutrono, in senso lato, dell’humus formale e spirituale dell’iper-realismo pop. In alcuni momenti della sua produzione l’artista si tuffa nella vera Pop inserendo, in una composizione articolata e composita motivi iconici legati alla realtà cari alla Pop “classica”.

Pop artist Kalweit,  ispirazione hopperiana

Per esempio, in “Pocket Fans“: a parte i coltelli in perpendicolare ai lati (che starebbero bene accanto all’opera “Meat” di Roy Lichtenstein), la grande  forma-vaso al centro fa pensare alle curve della bottiglia della Coca-Cola che ha appassionato Andy Warhol. In questo tipo di opere Kalweit dà prova di abilità compositiva. Ma dove riesce più interessante sul piano poetico è nelle opere più liriche o velate che piegano verso l’esempio che precede le citate esperienze, e cioè Edward Hopper. Da qui personaggi o squarci urbani.

Nel primo caso il senso di solitudine è come coperto da pose giocose o civettuole; nel secondo, la solitudine si fa protagonista ben oltre la velatura un po’ metafisica che le imprime il cosiddetto padre del realismo americano. Basterà guardare, di Georgeanne, “Solitary Pump” e “Corner House“” Sul piano tecnico c’è qualche piglio naïf che però diventa subito astuzia. L’artista non ne fa mistero. Al contrario, decide di lasciarlo agire, non liberamente ma consapevolmente e responsabilmente.

Georgeanne Kalweit, between Pop and Hopper - dipinti tipicamente americani
Scarf collector

Georgeanne Kalweit, cantante, artista, traduttrice americana con cittadinanza italiana. Laureata in Arte, con specializzazione in Pittura, Incisione, Storia dell’Arte Contemporanea e Rinascimentale alla Fine Arts Department dell’Università di Minnesota, Minneapolis, Minnesota.

Per sei mesi è stata impegnata in un lavoro-studio al Minneapolis College of Art and Design, Minneapolis, Minnesota, come performer principale nel Performance Art  film “Cinderella”, regista Ericka Beckman, con la partecipazione dell’artista Mike Kelly, premiato al Whitney Museum of New York.

 

Leggi anche:

Nosotros somos (and a reportage)